فلسفه-پرچم-ایران

از دیر باز تا به الان تمام سرزمین ها و فرمانروایی ها با پرچم خود را معرفی کرده اند. کشور ایران نیز از گذشته تا به حال پرچم های متعددی با  آرم های مختلفی داشته که در این مقاله به معرفی و بررسی پرچم ایران از ابتدا تا اکنون می پردازیم. اریکه پرچم ایرانیان از بهترین تولیدی پرچم در ایران می باشد.

 

درفش کاویانی

اولین پرچم کشور ما درفش کاویانی بوده است. در گذشته به پرچم درفش می گفتند، این درفش نمادی از کاوه آهنگر، فریدون و جمشید بوده است، در اساطیر ایران آمده است که ضحاک فرمانراوای آن زمان به دلیل ظلم و ستیزی که داشته است باعث ایجاد قیام کاوه آهنگر شده است در آن زمان کاوه پیش‌بند چرمی خود را بر سر چوب یزد و آن را بالا گرفت و مردم را گرد خود جمع کرد سپس به کاخ فرمانروای خونخوار رفتند و تخت ضحاک را نابود کردند و فریدون دوباره به تخت پادشاهی نشاند.

سپس فریدون فرمان داد که با دیباهای زرد و سرخ و بنفش پاره چرم پیش بند کاوه را آراسته در و گوهر به آن بیفزایند. بعد از آن هر پادشانی بر تخت پادشاهی می نشست گوهری به این درفش اضافه می کرد. درفش کاویان نشان جمشید و نشان فریدون نیز نامیده می‌شد. درفش کاویانی در زمان ساسانیان از پوست شیر یا پلنگ بوده است

در روران هخامنشاین درفش کاویانی همچنان پا برجا بود درفش به جا مانده از کوروش بزرگ به سه رنگ سبز، سفید، قرمز آراسته شده بود.  در دوران اشکانیان نیز درفش کاویانی  با خورشید آراسته می‌شده است. در زمان ساسانیان نیز درفش برقرار بوده است.

 

 نخستین تصویر روی پرچم ایران

در سال ۲۵۵ خورشیدی (۹۷۹میلادی) که سامانیان غزنویان را شکست دادن و زمام امور را به دست گرفتند، برای نخستین بار بر روی پرچم تصویری از یک ما به دستور محمود غزنوی نقش بسته شد. که رنگ زمینه آن یکسره سیاه بود، سپس در سال ۴۱۰ خورشیدی (۱۰۳۱ میلادی) سلطان مسعود غزنوی دستور داد نقش و نگار یک شیر جایگزین ماه شود زیرا به سلطان مسعود دلبستگی به شکار شیر داشتند.

و از آن به بعد هیچ گاه  تصویر شیر از روی پرچم ملی ایران برداشته نشد تا انقلاب اسلامی در سال  ۱۳۵۷. در این قسمت به معرفی و بررسی پرچم ایران در گذر زمان می پردازیم که در هر دوره این پرچم دستخوش چه تغییراتی شده است.

پرچم در دوران غزنویان

در این قسمت به معرفی و بررسی پرچم ایران در دوران غزنویان می پردازیم. افزوده شدن نقش خورشید بر پشت شیر در دوران غزنوایان. در قرن هفتم هجری نقشی نماد خورشید به پشت شیر اضافه شد. این نشان از ستاره‌بینی وارد فرهنگ ما شد. در دوره تیموریان قدیمی ترین پرچم شیر و خورشید شناخته شده است قدیمی‌ترین پرچم شیر و خورشیددار شناخته شده به سال ۸۲۶ هجری قمری (حدود ۱۴۲۳ میلادی) همزمان با دوره تیموریان برمی‌گردد.

پرچم در دوران سلجوقیان

در این دوران پرچمی با زمینه آبی و تصویر گرگ و سایر نقش ها وجود داشته.  در سپاه از پرچم‌هایی به رنگ‌های زرد و قرمز که بر روی آن تصاویر از قبیل اژدها، شیر، قره ‌قوش که نوعی عقاب و یا شیر و خورشید منقوش بوده‌ است.

 

پرچم در دوران تیموریان

در این قسمت به معرفی و بررسی پرچم ایران در دوران تیموریان می پردازیم. در قرن هشتم پرچم ایران با زمینه زرد و چهار گوش قرمز در وسط وجود داشته.

 

پرچم ایران در دوران صفویان

در سلسله صفویان پرچم شاه اسماعیل یک‌ سره سبز رنگ و بر بالای آن تصویر ماه قرار داشت. همچنین پرچم شاه طهماسب به جای شیر و خورشید تصویر گوسفند بر روی آن قرار داشت.  برای اولین بار به طور رسمی در دوران صفویان پرچم شیر و خورشید برای ایران به رسمیت شناخته شد.

پرچم شاه اسماعیل

 

پرچم شاه طهماسب

پرچم ایران در ‌ دوران افشاریان

در این دوران سپاه نادر بیرقی سه گوش با رنگ سفید که در گوشه بالایی آن نواری سبزرنگ و در قسمت پایینی نواری سرخ دوخته شده‌ است. همچنین در این بیرق شیری با دم برافراشته به صورت نیمرخ و داخل دایره خورشید آن باز هم «المک الله» آمده‌ است.

 

پرچم ایران در  دوران قاجارها

در این دوره پرچم ها دیگر شکا چهار گوشه به خود گرفته اند و چندین تغییر اساسی در شکل و رنگ پرچم داده شد. پرچم ایران در آن زمان یک سره قرمز رنگ بود با دایره سفید رنگ بزرگی در میان پرچم و همچنین شمشیری در دست شیر قرار داشت.

 

جهت مطالعه مقاله معرفی زیبا ترین پرچم های دنیا اینجا را کلیک نمایید.

 

پرچم ایران در زمان امیرکبیر

در این دوره پرچم ایران مستطیلی شکل با سراسر زمینه سفید،  یک نوار سبز به عرض تقریبی ۱۰ سانتی‌متر در گوشه بالایی و نواری قرمز رنگ به همان اندازه در قسمت پایین پرچم و نشان شیر و خورشید و شمشیر در میانه پرچم قرار داشت.

 

پرچم در دوران انقلاب مشروطیت

پرچم رسمی ما در این دوران به رنگ سبز و سفید و سرخ با نماد شیر و خورشید است رنگ سبز در بالای پرچم ملی ایران، رنگ سفید در زیر رنگ سبز و رنگ سرخ در قسمت پایینی  نماد شیر هم نشانه مرداد و خورشید نماد انقلاب مشروطه بر مرکز پرچم قرار داشت.

 

پرچم ایران در دوران پهلوی

پرچم ایران در زمان پهلوی با سه رنگ سبز و یفید و قرمز با نشان شیر خورشید در مرکز آن شناخته شده است. که بعد از انقلاب اسلامی این پرچم تغییر کرد.

 

پرچم ایران بعد از انقلاب اسلامی

در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی گفته شده است که پرچم ایران باید از سه رنگ سبز، سفید و قرمز با نماد لا اله الا الله که  در وسط آن قرار دارد. رنگ سبز نماد خرمی و دوستی، رنگ سفید نماد صلح و دوستی، رنگ قرمز نماد خون از دست‌رفتگان در راه ایران . نماد الله اکبر که ۲۲ مرتبه در بخش حاشیه رنگ سفید به نشان پیروزی انفلاب اسلامی در روز22 بهمن و همچنین در حاشیه سبز رنگ هم همین طور این نشان قرار دارد و در قسمت سفید رنگ که مرکز پرچم می باشد نشاد الله به رنگ قرمز قرار دارد.

 

اریکه پرچم ایرانیلان یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه تولید و چاپ پرچم های مختلف می باشد. در این مقاله ما به معرفی و بررسی پرچم ایران پرئاختیم تا شما را با انواع مختلف پرچم های ایران بیشتر آشنا کنیم.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *