پرچم-چیست

پرچم چیست؟ فلسفه بوجود آمدن پرچم چیست؟ چرا هر کشور پرچم مخصوص به خود را دارد؟ آیا پرچم ها نشان دهنده معنا و مفهوم خاصی هستند؟ و سوالاتی از این قبل که ممکن است ذهن ما را به خود در گیر کند از همین رو تصمیم گرفتیم که مطالبی در رابطه با فلسفه پرچم کشورها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اریکه پرچم یکی از بزرگ ترین تولید کننده های پرچم در تهران می باشد که قصد داریم در این مقاله شما را با مفهوم و تعریف اینکه پرچم چیست آشنا کنیم و همینطور به بررسی نشانه های موجود در پرچم ها بپردازیم.

 

معنا و مفهوم پرچم

همه ما با انواع پرچم ها آشنا هستیم و پرچم ها با نماد های متفاوتی دیده ایم اما هیچگاه متوجه معنا و مفهوم تک تک آن ها نشدیم. پرچم ها معمولا از یک پارچه مستطیلی شکل ایجاد شده اند ، هر پرچم رنگ و نماد مخصوص به خودش را نشان می دهد که معمولا نماد فرهنگ و مذهب هر کشور است.

پرچم ها علاوه بر پارچه می توانند بر روی کاغذ نیز چاپ شوند. مترادف های پرچم عبارتند از بیرق ، درفش، علم ،زلف، زبانه و رایت و تعریف قدیمی و ساده تر آن این است که چیزی باشد سیاه و مدور که بر دور علم و یا نیزه بسته شود.

 

تاریخچه پرچم

در زمان قرون وسطی ،از پرچم ها به عنوان یک نماد در جنگ ها و مبارزه ها استفاده می شد. پرچ ها با توجه به طرح و شکل خاصی که داشتند به راحتی باعث می شدند تا یک جنگجو یا شوالیه شناسایی شود. از گذشته تا به الان استفاده از انواع مختلف پرچم ها بیشتر از مرسوم شده است و مردم از پرچم ها به عنوان نماد جهت نشان دادن هویت و فرهنگ خود به دیگر کشور ها استفاده می کنند. امروزه علاوه بر اینکه پرچم ها نماد کشورها هستند حتی شرکت ها و سازمان ها  نیز برای خود یک نشان لوگوی جهت معرفی کار و عملکرد شرکت و یا مجموعه خود دارند.

فلسفه پرچم ایران

شاید اولین سوالی که برای هر کسی ایجاد شود این باشد که پرچم ایران نشانه چیست؟ پرچم ایران با سه رنگ قرمز سفید و سبز و کلمه الله در وسط رنگ سفید می باشد. که رنگ سفید نشانه صلح . رنگ قرمز آن نشانه خو شهیدان و رنگ سبز آن نشاد شادی و سرسبزی و خرمی می باشد. کشور ایران به عنوان یکی از کش.ر های اسلامی جهان از آرم  الله استفاده کرده است که نشان اسلامی بودن این کش.ر می باشد.  پرچم کشورهای اسلامی معمولا باعلامتی مشخص می کند که این پرچم نماد یک کشور اسلامی می باشد.

 

 

پرچم سفید نشانه چیست

معمولا رنگ سفید نشانه صلح و می باشد و در گذشته در زمان جنگ از آن استفاده می کردند و زمانی که یکی از طرفین پرچم سفید را به اهتزار در می آورد نشان از صلح بود.

 

پرچم نماد چیست؟

در گذشته پرچم ها نماد و نشانه اتحاد و یا نشانه دین ، آیین ، فرهنگ ، نگرش سیاسی و فلسفه یک سرزمین بودند. همینطور در گذشته در هنگام جنگ میان دو کشور و یا قبیله برافراشته ماندن آن پرچم نماد پیروزی آن کشور و یا قبیله بوده است. پرچم ها معولا نماد یک کشور، سازمان، گروه و یا شرکت می باشند که اکثرا ترکیبی از رنگ ها و نمادها هستند.

 

فلسفه پرچم چه می باشد؟

همانطور که پیش تر گفتیم انسان ها در گذشته و یا قبایل برای شناساندن خود و یا برای متمایز کردن و شناساندن جنگجوهای خود و همینطورتفکیک مرزهای خود اقدام به استفاده از نماد هایی بر روی پوست و کاغذ ها و پارچه ها کردند.

امروزه هر کشور پرچم مختص خود را دارد که با استفاده نماد ها و رنگ های خاصی طراحی شده اند. معمولا طرح ها و رنگ های به کار رفته شده در پرچم ها معنا و مفهوم خاصی داشته و هویت افراد آن کشور به حساب می آید.

اما فلسفه پرچم ها و رنگ های به کار رفته شده در آن ها معنای مختلفی دارد. مثلا رنگ سبز به کار رفته شده در پرچم یک کشور می تواند  نماد سر سبزی آن کشور باشد و یا به معنای تقدس آن رنگ در مذهب مردم آن کشور.  همینطور رنگ قرمز می تواند بیانگرنماد شهادت وجان فشانی های مردم یک ملت باشد و در یک پرچم دیگر می تواند نماد شادی باشد. بسته به فرهنگ ، اعتقادات و یا سایر موارد رنگ ها ی به کار رفته در پرچم هر کشور می تواند فلسفه خود را داشته باشد.

در گذشته پرچم ها فقط شکل ساده خود را داشته اند. یا به شکل یک مستطیل بودند و یا یک نماد بودند بر سر نیزه ها و یا علم ها. اما امروزه مدل های مختلفی از پرچم ها وجود دارند که جذابیت و جلب توجه به این نماد ها را دو چندان می کند..اریکه پرچم یک مرکز بزرگ چاپ پرچم در تهران است که تمامی مدل های پرچم ها را تولید می کند.

 

انواع پرچم

پرچم ها از لحاظ شکل ظاهری به مدل های زیر دسته بندی می شوند که  هر یک نیز در نوع خود دارای مدل ها و جنس های مختلفی می باشد. که فلسفه پرچم ها بر اساس این رنگ ها و نماد ها تعیین می شود

 

 پرچم رومیزی

این نوع پرچم ها بر روی میز قرار میگیرند و به همین جهت در ابعاد کوچک تولید می شوند. پرچ های رو میزی دارای انواع مختلف زیر هستند که تمامی این مدل ها در مرکز اریکه پرچم تولید و چاپ می شوند.

  • پرچم رومیزی ساتن

کلاسیک ترین ،پرفروش ترین و عمومی ترین پرچ ها همین پرچم های رومیزی ساتن هستند. ابعادی در حدود 20در30دارند و معمولا حاشیه آن ها دور دوزی، ریشه دوزی و یا ساده هستند.

لوگو در وسط قرار گرفته و جنس این پرچم ها از ساتن مات و یا براق است. و برای قرار گیری بر روی میز از پایه استفاده می کنند. پرچم های رومیزی در اریکه پرچم با بالاترین کیفیت تولید می شوند.

  • پرچم لیزری رو میزی

لاکچری ترین نوع پرچ ها همین پرچ های لیزری چاپی می باشند که برای محیط های لوکس و لاکچری استفاده می شوند. دور دوزی و ریشه دوزی ندارند، می توانند دو رو چاپ شوند و چاپ لوگو بر روی پارچه ساتن ضخیم و یا نازک انجام می شود.

  • پرچم های رو میزی یاد بود

شکل این پرچم ها از علم های قدیمی ای که در زمان های جنگ استفاده می شد الهام گرفته است. دور دوزی دارند ، یک رو هستند، به شکل تی T هستند و در ابعاد کوچکتری نسبت به انواع دیگر رو میزی ها چاپ می شوند.

  • پرچم های رومیزی T شکل

این پرچ ها دقیقا به شکل T هستند، در سه سایز کوچک ، متوسط و بزرگ تولید می شوند. جنسشان از نوع ساتن مات و براق در دونوع سبک و سنگین می باشد. از یان پرچ ها بیشتر شرکت هایی استفاده می کنند که می خواهند لوگو یخود را هم به صورت فارسی و هم به صورت انگلیسی در کنار هم داشته باشند.

پرچم تشریفات

این نوع پرچم ها  به صورت ایستاده هستند و در سه دسته بندی زیر تولید می شوند.

  • پرچم تشریفات ساتن
  • پرچم تشریفات جیر
  • پرچم تشریفات لیزری

پرچم تشریفات سات و پرچم تشریفات جیر می توانند در دو رو چاپ شوند اما نوع لیزری آن تنها قابلیت چاپ در یک رو دارد. تمامی این مدل ها بر روی انواع مختلفی از پایه های سنگی، فلزی طلای و یا نقره ای قرار می گیرند.

 

پرچم اهتزاز

نوع دیگری از پرچم ها همان پرچم های برافراشته ای می باشند که مکان های مختلف آن ها را مشاده نموده اید. این نوع پرچ ها را در پارک پرچم ها ، باشگا های ورزشی، درجشن های ملی و همینطور در سطح شهر مشاهده کردیم. این پرچم ها در ابعاد مختلف و با ضخامت های مختلفی تولید می شوندو. مثلا اگر که پرچم قرار است در معرض باد و در ارتفاع خیلی بالایی قرار گیرد باید حتما ضخیم تولید شود تا دوام بالاتری داشته باشد. این مدل پرچم ها در یک طرف خود لوپ خور هستند تا میله درون آن قرار بگیرد به میله متصل شده و  سپس با قرقره به اهتزاز در بیاید. این نوع پرچ ها هم نوع گلذپدوزی شده دارند و هم با چاپ های اسیدی تولید می شوند.بر روی این نوع پرچم ها معمولا پرچم کشورها چاپ می شود.

 

پرچم تبلیغاتی

این نوع پرچم ها برای معرفی و تبلیغات کسب و کار ها ومحصولات مورد استفاده قرار میگیرد که می تواند هر یک از مدل های گفته شده در بالا را داشته باشد. تنوع در پرچم ها یک یاز دلایلی است که امروزه افراد از ان ها برای مقاصد خود استفاده می کنند. هرروز تقاضا برایشان بیشتر می شود.  اگر که می خواهید انواع مختلفی از پرچم را بشناسید و دقیق تر بدانید که انواع پرچم چیست می توانید به صفحه سایت اریکه پرچ مراجعه کرده و نمونه پرچم های تولید شده در مجموعه مارا ببینید. برای گرفتن مشاوره ، ثبت سفارش و یا استعلام قیمت می توانید با  شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و با کارشناسان ما صحبت کنید.

همانطور که پیش تر گفتیم امروزه هر کشور و یا شرکتی نماد خاص خود را دارد که لازم است نماد خود را به دیگران بشناساند. چاپ پرچم برای نمایان کردن برندتان و شناساندن کسب و کارتان به دیگر افراد  یکی از بهترین روش هاست . پرچم هر کشور نماد اقتدارو یا غرور برای مردمان هر ملت است. برای معرفی کشور چاپ پرچم آن کشور و نصب آن در قسمت های مختلف شهر و کشور می تواند تاثیری شگرف در شناساندن آن کشور به توریست هایی باشد که به کشور شما امده اند.

توریست ها با دیدن این پرچم ها در سطح شهر پرچم کشور شما در ذهنشان  هک خواهد شد. به همین دلیل برای پرچم های کشورها از بهترین ، مرغوب ترین و گران قیمت ترین پارچه ها استفاده می شود. اهمیت معنی پرچم کشورها به قدری است که در قسمت های مختلفی از کشور ها محل هایی به نام پارک پرچم  احداث می شود که مجموعه ای از پرچم های کشورهای مختلف در آن جا به اهتزاز در میاد که این نماد دوستی آن ملت ها می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *