چرا پرچم کشورها مستطیل است

آیا تا به حال به این مسئله که دلیل مستطیل بودن پرچم کشورها چیست فکر کرده اید؟ شاید در وهله اول این سوال که چرا پرچم کشورها مستطیل است؟  زیباترین پرچم دنیا مال کدام کشور است؟ مسئله چندان چالش برانگیزی نباشد چرا که شکل پرچم در اکثر کشورهای جهان یکسان است و فقط طرح و رنگ های روی آنها متفاوت از هم می باشد، که گاها زیبایی پرچم را دوچندان کرده است ولی جالب است بدانید که حقایق زیادی در پشت پرده طرح و شکل انواع پرچم های کشورهای مختلف وجود دارد که هر کدام نماد یک مسئله ملی در آن کشور است.

ما در این  مقاله قصد پاسخ دادن به سوال چرا پرچم کشورها مستطیلی است را داریم، پس برای پی بردن به جواب این سوال توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در کنار این مقاله میتوانید به فلسفه پرچم پی ببرید.

 

مستطیل بودن پرچم کشور ها چه علتی دارد؟

مستطیل بودن پرچم کشور ها چه دلیلی دارد؟

علت مستطیل شکل بودن پرچم کشور ها را به دو صورت می توان پاسخ داد، یکی از کوتاهترین و منطقی ترین پاسخ ها به این سوال اینست که پرچم های مستطیلی شکل به دلیل اینکه دارای سطح بیشتری برای برخورد باد به آنها هستند نسبت به سایر اشکال به راحتی در معرض باد  و حتی با یک وزش ملایم به پرواز درآمده و خود نمایی می کنند، از طرفی دیگر تهیه و تولید آنها به راحتی و با هزینه اندک صورت می گیرد.

مستطیل بودن پرچم کشور ها چه دلیلی دارد؟ اگر بخواهیم به پیشینه و دلیل تاریخی مستطیل بودن پرچم کشورها بپردازیم محتمل ترین دلیل آن را می توان به دوران استعمار اروپا ربط داد. از آنجائیکه در زمان امپراطوری اروپایی ها بیشترین موفقیت ها از مسیر دریاها کسب می شدند، اکثر کشتی های کشورهای مختلف از طریق دریاها طی مسیر کرده و به تجارت، کسب موفقیت و حتی جنگ با کشورهای دیگر می پرداختند. این دوران به عصر بادبان ها نیز معروف است.

 آغاز دوران بادبان ها به اوایل قرن هفدهم باز می گردد، در آن زمان کشتی های متعلق به کشورهای مختلف چه در شرایط جنگ و چه در زمان صلح و دوستی برای نشان دادن ملیت خود ملزوم به استفاده از پرچم ها بودند.

در آن زمان  هر امپراطوری کشتی هایی داشت که در سراسر قاره در حال حرکت بودند و تنها راه تشخیص یکی از دیگری تکان دادن پرچم برای شناسایی همدیگر به ویژه در زمان نزدیک شدن به بنادر یک کشور خاص بود، پس مستطیلی بودن پرچم کشور ها در این موقعیت ها یک مزیت مهم بود چرا که هر چه پرچم یک کشور طرح و شکل واضح و مشخصی داشت به راحتی از سوی افراد سایر کشورها قابل تشخیص می بود.

به نظر می رسد یک علت مستطیل بودن پرچم کشورها در آن زمان ها همانطور که پیشتر نیز ذکر شد این بود که امپراطوری ها مطمئن بودند که در دریا پرچمشان با یک نسیم کوچک به حرکت در خواهد آمد و ملیت و هویت آنها را برای  سایر کشتی ها نمایان خواهد کرد به همین دلیل مستطیل بودن پرچم کشورها رواج یافت و کشورها شروع به اجرای این شکل از پرچم در کشتی های خود با رنگ ها، طرح ها یا نقش های مختلف که مختص آن کشور باشد کردند.

 

علت مستطیل بودن پرچم کشورها

 

بعدها با گذر زمان این پرچم ها به پرچم‌های ملی که امروزه به عنوان نشان دهنده هویت یک کشور از آن ها یاد می شود تبدیل شدند که نه تنها در دریا که در خشکی ها نیز از آنها استفاده می کنند.

هر چند از میان 195 کشور جهان، حدودا 190 کشور از قانون مستطیل بودن پرچم کشورها تبعیت می کنند ولی هستند کشورهایی که از این قانون تبعیت نکرده و پرچم خود را در اشکال دیگر تهیه کرده اند.

یکی از این کشورها نپال است که از طراحی متفاوت و خاص برای پرچم خود استفاده کرده است چرا که در زمان های گذشته تنها در برخی کاخ های سلطنتی از این پرچم ها استفاده می شده است و نشان دهنده اقتدار یک پادشاه بوده و بطور عموم مورد استفاده قرار نمی گرفت، به همین دلیل به تهیه آسان آن یا کاربردی بودن آن در دریا اهمیت نمی دادند و پرچم خود را طوری تهیه می کردند که نماد آراستگی آن بود.

حال که به دلیل مستطیل بودن پرچم کشور ها پی بردیم بهتر است بدانید که کشور ما نیز از این قانون مستثنی نبوده و این مستطیل بودن شکل پرچم ها در رابطه با کشورمان ایران نیز صدق  می کند، ولی در دوران مختلف شکل و طرح آن متحمل تغییرات زیادی شده است و نهایی ترین شکل آن پرچم سه رنگ حال حاضر به رنگ های سبز و سفید و قرمز است که نام مقدس الله در میان آن هک شده و هر کدام از رنگ ها معنا و مفهوم خاصی دارند.

به عنوان سخن آخر اینکه، با وجود مستطیل بودن شکل پرچم های کشورهای مختلف، طرح ها و رنگ ها و گاها اشکال خاصی در پرچم ها هک شده است که هرکدام حقایق جالبی در پشت پرده خود دارند که برای مردمان آن سرزمین معنا و مفهوم خاصی دارد. شما میتوانید جهت سفارش پرچم دلخواه خود با هزینه مناسب با تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *