فرق پرچم قاجار و پهلوی

از زمان هخامنشیان، پرچم ایران با به کار آمدن یک سلسله با توجه به سلایق و عقاید دولت ها شکل گرفته و در هر دوره دچار تحولاتی شده است. در زمان قاجار پرچم ایران شکل جدیدی به خود گرفت و همان طور پرچم سیر تحولی خود را طی کرد تا به پهلوی رسید. در دوره پهلوی نیز نقوشی به پرچم اضافه شد. اگر می خواهید فرق پرچم قاجار و پرچم پهلوی را بدانید، از شما دعوت می کنیم تا این مطلب از اریکه پرچم ایرانیان، تولید کننده پرچم، را مطالعه کنید.

 

3 تفاوت پرچم پهلوی با پرچم قاجار

1. تفاوت معنایی:

در زمان پهلوی واژه پرچم جایگزین واژه‌ های دِرَفش (پارسی)، عَلَم و رایت (عربی) و بیرق (ترکی) در زبان فارسی شد.

2. تفاوت در اندازه:

یکی از فرق های پرچم قاجار و پرچم ایران در زمان پهلوی این بود که در دوره پهلوی طول پرچم اندکی بیش از یک برابر و نیم عرض آن شد.

3. تفاوت در نقوش پرچم:

یک فرق دیگر این بود که در زمان رضا شاه پهلوی نقش شیر در پرچم با چهره واقعی ‌تری نسبت به دوره قاجار ترسیم می ‌شد و دیگر خورشید تصویر زنانه نداشت.

 

سیر تحول پرچم از قاجار تا پهلوی

برای اینکه بهتر بتوانید با فرق پرچم قاجار و پهلوی آشنا شوید لازم است تا سیر تحولات پرچم از زمان قاجار تا پهلوی را بدانید. در ادامه این مقاله به بررسی کلی و تحولات پرچم ایران قدیم می پردازیم.

 

سیر تحول پرچم ایران در ابتدای قاجار

سیر تحول پرچم ایران در ابتدای قاجار

پرچم ایران در زمان قاجار تا مشروطه با تغییرات زیادی مواجه شد. نخستین تغییر شکل و تبدیل پرچم سه گوشه به چهار گوشه بود. آقا محمدخان به دلیل دشمنی با نادر شاه افشار از سه رنگ پرچم دوره نادرشاه فقط از رنگ سرخ را انتخاب کرد. آقا محمدخان برای پرچم دایره سفید را انتخاب کرد که داخل آن شیر و خورشید تصویر شده بودند. برای خرید پرچم از اریکه پرچم ایرانیان کافی است با شماره تماس های درج شده تماس بگیرید.

 

سیر تحول پرچم در دوره فتحعلی شاه ایران

سیر تحول پرچم در دوره فتحعلی شاه ایرانبعد از به سلطنت رسیدن فتحعلی شاه ایران صاحب سه پرچم سه‌گانه شد که عبارت بود از:

  • پرچم سرخ که شیر در وسط آن نقش بسته و خورشیدی در پشت سر آن کشیده شده که پرتوهای آن تمام پرچم را فراگرفتند. عبارت «سلطان بن سلطان فتحعلی شاه قاجار» هم در پرچم حک شده بود.
  • پرچم سفید که برای مقاصد سیاسی و دیپلماسی به کار برده می شد
  • پرچمی با زمینه سفید و نقش خورشید و شیری شمشیر به دست به تصویر کشیده شده بود.

 

پرچم ایران در زمان محمد شاه قاجار

محمد شاه قاجار هم بعد از روی کار آمدن به سلطنت در نقش پرچم تغییراتی ایجاد کرد. این تغییر یک تاج بالای سر خورشید بود. در این زمان ایران دو پرچم داشت یکی پرچم شاهی که شمشیر دو سر داشت که برخی از مورخان آن را منتسب به حضرت علی و برخی دیگر به شمشیر عربی می دانند. یکی پرچم دیگر با تصویر شیر و خورشید بود که به عنوان درفش ملی و نظامی به کار برده می شد.

 

پرچم ایران در زمان امیر کبیر

پرچم ایران در زمان امیر کبیر

امیرکبیر به دلیل ارادت و علاقه زیاد به شخصیت نادرشاه دستور داد تا دوباره رنگ سفید پرچم های دوران نادر شاه را به پرچم برگردانند و پس زمینه پرچم سفید باشد. در حاشیه بالای پرچم نواری سبز رنگ و در حاشیه پایینی پرچم نواری سرخ و هم‌ عرض با نوار بالا حک شد. نماد شیر خورشید همچون مانند سابق در میان پرچم جای داشت. به این ترتیب طرح و فرم پرچم ایران را به‌شکل امروزی در اورد.

 

انقلاب مشروطه و تاثیر آن در پرچم ایران زمان شاه قاجار

بعد از جنبش مشروطه و تشکیل مجلس نمایندگان مردم پرچم ایران به رنگ سبز و سفید و سرخ و علامت شیر و خورشید درآمد. چاپ پرچم در اصل پنجم جنبش قانون اساسی نیز اورده و به رسمیت شناخته شد. اما در این اصل به جزئیات دیگری مانند ترتیب قرارگیری رنگ ‌ها، افقی یا عمودی قرار گرفتن نوارها، نقش و رنگ شیر و خورشید اشاره نکرد.

 

معنای پرچم در زمان مشروطیت

پرچم ایران در انقلاب مشروطه

رنگ سفید پرچم نماد صلح، آشتی و پاکدامنی و سبز رنگی یادآورد دین اسلام بود. اما رنگ سرخ نه رنگ سلطنت شاهان قاجار بلکه به معنای خون شهیدان بود. شیر و خورشید وسط پرچم هم برای پیروان اسلام و شیعه، نماد حضرت علی بود. برخی نیز شیر را نشانه ماه اسد یا مرداد و زمان شکل گیری نهضت مشروطه می دانند. در این دوران در داخل پرچم خورشید بر پشت شیر سوار شده و شیر شمشیر بر دست تصویر شد که تعابیر مختلفی به این تصاویر داده شد. در واقع در دوره مشروطه شکل و رنگ پرچم ایران با دیدگاه ‌های روحانیون و نو اندیشان آن زمان شکل گرفت.

 

پرچم ایران در ابتدای دوران پهلوی

پرچم ایران شاهنشاهی زمان پهلوی همان دوره قاجار مشروطه با ابعاد و جزئیات بیشتری بود. در زمان پهلوی طول پرچم اندکی بیش از یک برابر و نیم عرض آن شد.

در این دوران برای اولین بار پرچم ملی ایران به طور رسمی در قانون اساسی به عنوان نماد استقلال و حاکمیت ملی مطرح شد.

 

پرچم ایران در زمان محمد رضا پهلوی

پرچم ایران در زمان محمد رضا پهلوی

کشور ایران در دوران محمد رضا پهلوی سه پرچم رسمی را برافراشته می کرد:

  • پرچم ملی که شامل سه قسمت مساوی به رنگ های سبز، سفید و قرمز می شد.
  • پرچم دولتی که به جز ظاهر و ویژگی های پرچم ملی در وسط آن نماد شیر و خورشید به تصویر کشیده شد . این پرچم در دستگاه های امور اداری دولتی و امور خارجه استفاده می شد.
  • پرچم سلطنتی که به رنگ آبی کم‌ رنگ (آسمانی) بود و تصویر تاج پهلوی در گوشه سمت چپ پرچم نقش بسته بود.

 

اریکه پرچم ایرانیان مرکز چاپ تخصصی پرچم

در این مقاله به فرق پرچم قاجار با پرچم پهلوی و سیر تحول پرچم از ابتدای قاجار تا مشروطه و زمان پهلوی را برایتان توضیح داده ایم. برای سفارش و چاپ پرچم قاجار و پهلوی می توانید با اریکه پرچم ایرانیان تماس برقرار کنید. این مرکز با بهره گیری از تجهیزات مدرن چاپ و مرغوبیت نوع پارچه کیفیت بالای پرچم را تضمین می کند. شما مشتریان گرامی می توانید برای سفارش هر گونه پرچم رومیزی، اهتزاز و … درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما شما را بیشتر راهنمایی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *